ceciliecc.triboblen

En triatlets hverdag

Banan cookies

Legg igjen en kommentar

I utgangspunktet høres ikke kjeks uten sukker ut som noe særlig, og ofte synes jeg sånne søte saker ofte er best som de skal være. Med sukker. Ingen tilklusning. Og så prøver jeg (funker 1/5 ganger) heller å spise med måte.

God moden banan er kanskje en av de få tingene jeg føler fungerer godt som søtning. I disse kjeksene fungerer det bedre enn forventet. Jeg har servert de til mange forskjellige nå, og til og med mormor som elsker alt søtt syntes disse var god.

DSC03256

Oppskriften er ikke min, men fra ernæringsfysiolog Lise von Krogh sin blogg, med et par justeringer.

Oppskriften på ca 14 kjeks som er superlett å lage går som dette:

3 godt modne bananer
0,6 dl rapsolje
1 frøene fra 1 vanliljestang
3,5 dl havregryn
2 dl revet kokosmasse
1/2 ts salt
1 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1/4 ts malt nellik
0,5 dl havremel
2 dl lett knuste valnøtter

Jeg laget den første uten nellik, fordi jeg ikke hadde. Det gikk helt greit, spør du meg. Den andre hadde jeg også sjokolade i. Sjokolade funker alltid.

Framgangsmåte:

– Mos bananen sammen med rapsolje og vanilje til den er klumpfri og fin.
– Bland resten av ingredisene sammen. Bland godt sammen med bananmos.
– Lag til kjeksene på bakepapir. De smelter ikke utover, så du må lage de akkurat slik du vil de skal se ut ferdig.
– Stek de midt i ovnen på 175 grader i ca 20 min.

DSC03236

Man kan også variere og bytte ut valnøttene med andre nøtter og/eller tørket frukt. De røde og blå bitene på bildene er non-stop. Enjoy!

DSC03271

Legg igjen en kommentar